Poslednjih
dana otkako sam počeo da se bavim javnim nabavkama suočavam se sa neverovatnom
situacijom – pokušavam naime da ugovrnom organu objasnim razliku između
funkcionalnih i tehničkih karakteristika uređaja koji se nabavljaju u okviru jedne
javne nabavke. Konkretno, ugovrni organ je raspisao nabavku u kojem je kao
bitna karaktristika računara i praktično eliminacioni faktor kojim se eleminišu
pojedini proizvođači navo nazivno napajanje računara. Iz prepiske sa ugovornim
organom očigledno je da isti koristi ovu karakteristiku kao način da se
zaključa projekat za nekog dobavljača, odnosno, proizvođača. Ovo je uobičajena
praksa izvrdavanja principa javnih nabavki. Pronađete jedinstvenu
karakteristiku opreme koju poručujete i unapred najavite projekat proizvođaču,
a zatim čekate. Mogu se desiti samo dve stvari: da oni koji preuzmu
dokumentaciju prepoznaju traženu robu i usluge, odnosno, projekat i budu
obavešteni da za dotičnu nabavku od proizvođača ne mogu dobiti ponudu ili da se
žale, a onda neko iz ugovrnog organa redom, često sa ne baš suvislim
objašnjenjima odbija pitanja, žalbe i predloge drugih potencijalnih ponuđača za
ekvivalente robe i usluge – čak i ako su one znatno povoljnije po ugovrni organ
od onih koje želi da nabavi.
Nastranu
činjenica da u presales postupku prema zakonu o javnim nabavkama nije
ostavljena mogućnost transparentnog audita iza kojeg bi sledilo projektovanje
specifičnog rešenja koje bi najviše odgovaralo potrebama ugovrnog organa, ali
insistriranje na potpuno nesuvislim tehničkim karakteristikama za tražene robe
i usluge pomenuti zakon stavlja van svakog logičkog smisla.
U
pomenutoj prepisci koju već par sedmica vodim sa dotičnim ugovorinim organom
pokušavam da im objasnim razliku između funkcionalnih i tehničkih karakteristika,
kao i činjenice da radne osobine uređaja zavise samo od funkcionalnih
karakteristika, a da su tehničke karakteristike posledice izbora pri
projektovanju uređaja, te da predstavljaju uslove radnog okruženja u kojem
pomenuti uređaj treba da radi. Propisivanje tehničkih karakteristika kao
zahteva javne nabavke ima dakle smisla samo i jedino ako se nabavljani uređaj i
usluga moraju ukomponovati i prilagoditi za rad u nekom radnom okruženju i
tehničkom sistemu koji već postoji pa se ne želi menjati ceo sistem zbog novih
komponenti koji se u njega unose. Sa druge strane bilo koji zaokruženi tehnički
sistem, posebno ako je u pitanju uređaj, već je projektovan, optimizovan,
proizveden i kontreolisan tako da kad izađe na tržište sve njegove funkcionalne
i tehničke karakteristike dovedene su u optimalni odnos. Odnosno za sam
računar, odnosno njegove funkcionalne osobine potpuno je nebitno na kojem nivou
nazivne snage radi njegovo napajanje. Napajanje se projektuje spram ugrađenih
potrošača, odnosno, komponenti i karakteristika potrošnje pojedinih računarskih
komponenti (procesor, memorija, HDD, grafika...) i optimizuje za konkretni
hardver. Svi brend računari prošli su ovaj proces optimizacije i za njihove
radne karakteristike ni na koji način ne utiče napajanje – odabrano napajanje u
potpunosti zadovoljava uslove eksplatacije i insistiranje na većem napajanju
nema smisla jer neutrošena električna energija dovodi do dodatnog zagrevanja pa
ju je potrebno odvesti iz kućišta. Dakle, zabluda je da veće napajanje ima
prednosti, jer je ima niži stepen radnog iskorištenja, veći je potrošač i
principijelno ima nižu energetsku efikasnost. Ova zabluda je utoliko veća
ukoliko je proizvođač uradio optimizaciju pre izbacivanja brend proizvoda na
tržište. Uređaj sa manjim napajanjem nije nekvalitetniji, niti će slabije
raditi, niti će kako sam uspeo da čujem od pojedinih pravnika koji su pisali
odgovore na moje žalbe biti netačniji („imati smanjenu tačnost matematičkih
operacija jer se procesor i memorija nedovoljno napajaju“). Sa durge strane
brend uređaj sa višim napajanjem neće imati nikakve superiorne karakteristike u
odnosu na predhodni jer je njegovo napajanje takođe optimizovano za potrošnju
komponenti koje su u njega ugrađene, pa je onda nelogično da kao uslov
kvaliteta bude navedena tehnička karakteristika nazivno napajanje računara. Ovo
bi donekle i imalo smisla u slučajevima kada se ne radi optimizacija potrošnje
na nivou ugrađenog hardvera pa se izborom većeg napajanja osiguravamo da smo
obezbedili neometano i dovljno napajanje svih komponenti ali u konkretnom
slučaju se traži brend računar poznatih tehničkih i funkcionalnih
karakteristika pa to nikako ne može biti slučaj.
Zanimljivo
je i to da većina ljudi koji se bavi javnim nabavkama u ICT sektoru, a
očigledno je to slučaj i u drugim sektorima, ne zna da u slučaju sistemskog
pristupa odabiru rešenja postoji jasna hierarhija zahtevanih karakteristika po
kojoj se prvo ispunjavaju uslovi postavljeni pred funkcionalne karakteristike,
zatim tehničke karakteristike, pa karakteristike kvaliteta pri čemu se pod
kvalitetom podrazumevaju dodatne tehničke podobnosti uređaja (MTBF, način i
kvalitet izrade, MTTR, interoperabilnost sa drugim sistemima...) pa na kraju
komercijalno finasijski uslovi pod kojima se roba i usluge nude. Nakon ovoga u
slučaju sistemskog pristupa – koji očigledno skoro da se i ne koristi - ide
analiza odnosa cena-efikasnost, pa tek tada sastavljanje predloga rang liste
rešenja, umesto ovoga, javne nabavke se uglavnom oslanjaju na sledeći model –
tenderskom specifikcijom propišu se minimalne tehničke karakteristike koje
uređaji ili usluge moraju da zadovlje da bi bile uzete u razmatranje, a onda
traži najjeftinije rešenje, odnosno, primenjuje kriterijum ekonomski
najpovoljnije ponude. Jasno je da za onoliko koliko se razlikuju ova dva modela
toliko se razlikuju i domeni njihovih mogućih rešenja pa je jasno da je model
primenjen u praksi takav da često dovodi do neadekvatinih i pogrešnih rešenja
ne samo u smislu izbora rešenja, tehnologije, već u konkretnom slučaju i
ekonomskih izbora.
Primer
koji sam naveo kojim se pomoću nazivne snage napajanja računara odlučuje o
valjanosti brand računara nije usamljen. Monogo češći primeri su vezani za
nabavku vozila, gde je uobičajena praksa da se tenderskim zahtevom propiše
snaga motora i/ili kubikaža motora, a ne neka od funkcionalnih karakteristika
vozila. Naime, snaga motora nije u direktnoj vezi sa funkcionalnim
karakteristikama vozila. O tome kako će se vozilo ponašati na putu pod
opterećenjem zavisi prvenstveno od obrtnog momenta (koji je iako tehnička
karakteristika u direktnoj vezi sa ponašanjem vozila na putu), koji se bar
koliko je meni poznato tenderskim dokumentima skoro nikada ne propisuje.
Takođe, kubikaža motora ima veze sa udobnošću u ekspataciji, prvenstveno
elastičnošću motora i donekle potrošnjom, ali nije u direktnoj vezi ni sa
snagom ni sa obrtnim momentom, jer se vrednosti istih mogu dobiti iz motora
različite zapremine pomoću turbokompresora i direktnog ubrizgavanja goriva, te
promene smese.
Neadekvatan
pristup problemu nabavki i loše propisivanje zahteva za nabavkama od strane pravnika
i ekonomista koji su uglavnom zaposleni u sektoru javnih nabavki donekle bi bio
i razumljiv mada ne i opravdan kada su u pitanju robe opšte potrošnje gde usled
marketinških kampanja često vladaju zabune i mitovi, ali postaje potpuno
nejasan kada su u pitanju radne i industrijske mašine. Naime, za bager je od
presudne važnosti koliko kubika koje gustine može da obradi u jedinici vremena,
a ne snaga motora ili veličina rila i kašike (koje su bar neposredno vezane za
funkcionalne osobine uređaja) ali razmak gusenica nema nikakve veze sa
funkcionisanjem uređaja (čak ni objašnjenje o položaju centra mase ne stoji u
potpunosti)
U
slične tehničke karakteristike koje se obilato koriste za zaključavanje
tendersa često se koriste i one koje se ne mogu realno primetiti, odnosno, one
koji ljudska čula ne primećuju već se mogu detektovati samo tehničkim
napravama. Insistiranje na istim potpuno je besmisleno, jer ako ljudsko uho ne
može da čuje određene frekfrencije onda je potpuno nebitno da li ih i koliko
verodostojno može reprodukovati menbrana nekog zvučnika. Realni funkcionalni
zahtevi dakle mogu se ispuniti i drugačim, često jeftinijim uređajima ali se
takvi usled zahteva iznetih u tenderski specifikacijama ne mogu nuditi.
Sve
ovo i ne bi bilo toliko čudno da tokom poslednjih dana nisam iz prepiske
shvatio da većina ljudi u sektoru javnih nabavki i ne zna za funkcionalne
zahteve, te hierarhiju zadovoljenja zahteva i druge modele (osim onog koji sada
primenjuju) ocena nuđenih rešenja. Ovo jsano govori o dve stvari: koliko je
razbacivanje budžetskih sredstava i koji je nivo obaveštenosti (izbeći ću reći
pismenosti) onih koji se ovim poslom bave. Kako je ovaj poslednji vrlo nizak
onda i nečudi ogromna nenefikasnost i disipacija budžetskih sredstava te
rapidno siromašenje društva koje ista izdvaja za zadovljenje opštih potreba
državnih organa.
Нема коментара:
Постави коментар