Koliko je i kakvog stručnog kadra potrebno
za neki ICT projekat, implementaciju ili održavanje već postojeće IT infrastrukture
i postojećih funkcionalnosti sistema
Jedno
od osnovnih pitanja koja se postavljaju pred sve projekt menadžere i IT
menadžere je pitanje realnog opterećenja zaposlenih u ICT sektoru, odnosno
koliko i kakvog IT kadra je potrebno za implementaciju, održavanje i
upravljanje nekom ICT infrastrukturom ili biznisom. Kako nema jedinstvenih
normativa u ovoj oblasti menadžerima preostaje da konsultuju i koriste najbolje
prakse iz oblasti teorije tehničkog održavanja, ali i upravljanja kadrovima,
vodeći računa o realnom opterećenju kadrova, važnosti zadataka koji se
obavljaju te zahtevima za pouzdanošću i neprekidnosti rada sistema. U vezi sa
ovim najvažniji je takozvani server administrator racio.
Danas
nema jasnog odgovora na ovo pitanje, i ne samo to, primetan je nedostatak
dokumentovanog uputstva ili priručnika i uopšte konsenzusa po ovom pitanju.
Najčešći odgovor koji ćete dobiti biće „zavisi“ ili „nemoguće je odgovoriti na
to pitanje bez dodatnih informacija i detalja“ ako ih kojim slučajem i date u
većini slučajeva ponovo nećete dobiti konkretan i nedvosmislen odgovor.
Sistem
administracija te upravljanje operativnim sistemima, virtualizaciskim i data
platformama je specifičan posao u kojem postoji velika raznolikost po veštini i
sposobnostima onih koji ove poslove obavljaju. Iako postoji veliki broj
sertifikacija koje bi trebalo da obezbede jedinstveni i standardizovani nivo
znanja iz oblasti od interesa za održavanje ICT opreme i infrastrukture kako
hardverske tako i softverske istina je da postoje i odlični i prosečni i
prilično loši administratori sistema. Kada se govori o metrici efikasnosti
sistem administratora na upravljanju i održavanju nekog sistema uvek se govori
o prosečnom nivou administratora kao nekoj standardnoj predefinisanoj vrednosti
znanja i veština. Broj sistem administratora u nekoj organizaciji često je
povezan sa takozvanim pravilom softverske panorame prema kojem se efikasnost
formuliše kao: „Efikasnost sistem administratora je proporcionalna logaritmu
broja sistem administratora u organizaciji“. Iz ovoga jasno proizilazi da nakon
dostizanja nekog kritičnog broja administratora u organizaciji njihova
efikasnost, a samim tim i efikasnost same organizacije opada pa se broj sistem
administratora za neki nivo organizacije može optimizovati sa stanovišta
efikasnosti inženjerskog i bezbednosnog kadra koji upravlja serverima, i infrastrukturom
nekog ICT sistema. Naravno ovde valja primetiti i nelogičnost prethodnog
pravila i njegovu neprimenjivost na velike i kompleksne sisteme jer bi decidnom
primenom istog došli od zaključka da su kompleksni tehnički sistemi kao što je
onaj kompanije Google unapred osuđeni na propast, što u praksi nije slučaj.
Vidimo dakle da se navedeno pravilo može primeniti samo na mala i SMB okruženja
gde daje i najbolje rezultate.
Ako
ovaj problem sagledamo iz drugog ugla primetno je da ako želimo dobiti
adekvatan odgovor na postavljeno pitanje moramo uzeti u obzir brojne faktore, a
najvažniji su svakako:
·
Vrsta servera (hardver, tip izvedbe, tip
virtualizacije)
·
Tip aplikativnog i sistemskog softvera koji se na
opremi /serverima koristi
·
Sposobnosti i uloge tehničkog osoblja
·
Zahteva poslovanja
·
Zahteva bezbednosti
·
Raspoloživog budžeta
·
Vremenskog okvira za implementaciju, odnosno
trajanje projekta
·
Kompleksnost tehničkih poslova i zahtevi za
specifičnim znanjima i sertifikovanim stručnjacima
IT
menadžeri najčešće formulišu server administrator racio na osnovu nekog predefinisanog scenarija kojeg
se drže kao osnove za okvirno izračunavanje potreba za tehničkom radnom snagom.
Ova metodologija procene potrebnih i dovoljnih kadrovskih kapaciteta često nije
adekvatna jer podrazumeva da su poslovi koje administrator obavlja
standardizovani te da se mogu u izvesnoj meri normirati, što je donekle slučaj,
ali ne uzima dovoljno u obzir rizike sa kojima je skopčano svaki novi
nestandardni zadatak te mogućnosti za pojavu tehničkih i bezbednosnih havarija
koje drastično menjaju paradigmu efikasnosti te u slučaju istih zahtevaju
neuporedivo više vremena i znanja kako bi se naoko standardni problemi i
poslovi obavili na vreme i u za to propisanom roku. Ovde je važno napomenuti i
to da se kod pojedinih poslova ni na koji način ne može proceniti dužina vremenskog
trajanja, jer su potpuno novi i ustvari u konkretnom projektu se obavljaju po
prvi put, pa se ni na koji način ne mogu planirati ili se vremenski tesnac
premostiti prostim uvođenjem većeg broja administratora na rešavanje datog
problema. Ovo je posebno važno u oblastima kao što su Cyber bezbednost ili
zadacima koji se zasnivaju na kooperaciji humane i veštačke inteligencije na
rešavanju nekih stohastički promenjivih problema.
Takođe,
važno je napomenuti da okruženje, korporativna kultura i pravne norme igraju
veliku ulogu u tome koliko i kakvog posla zaista imaju administratori i
tehničari ICT sektora u nekoj kompaniji. Što je sistem uređeniji, što je
restriktivniji set problema koje administratori treba da podržavaju, što je
homogenije okruženje to je ovaj racio veći. Sa druge strane što se više očekuje
od administratora, što je kompleksnost okruženja i zahteva veća to je potrebno
više administratora. Slično je i sa alatom kojim ICT profesionalci raspolažu. U
slučaju da sve mašine u nekom mrežnom okruženju imaju mogućnost daljinskog
pristupa radnim površinama korisničkih računara to je veća mogućnost da jedan
administrator dnevno obradi više naloga pa samim tim i podržava rad više
servera i korisnika. Tako na primer 100 homogenih servera, koji svi imaju istu
ediciju operativnog sistema i isti namenski softver i servise, kojim se
centralizovano upravlja može efikasno opslužiti jedan sistem administrator. Sa
druge strane samo 20 servera koji svi imaju različite operativne sisteme,
različite hardverske platforme i različit namenski softver na njima instaliran zahtevaju
da ih održava 2 do 3 administratora.
Da bi
se poslovi u IT sektoru sistematizovali i uredili te da bi se postigla
efikasnije korišćenje znanja i resursa koje kompanija poseduje najbolja svetska
praksa predlaže sistematizaciju poslova i zadataka na kategorije i prioritete
te u skladu sa istim formiranje timova i grupa koje će se odvojeno baviti
različitim tipovima zadataka. U ovakvoj podeli veoma je važno odrediti ko vrši
primarnu dijagnostiku, trijažu i koji su kriterijumi za kvalifikovano
preusmeravanje poslova i zadataka na viši nivo odnosno, po horizontali u drugi
odsek tehničke i korisničke podrške. Neka uobičajena praksa za SMB okruženja
organizovana na ovaj način iznose sledeće uobičajene primere: sistem od 1200
korisnika ima 8 različitih help desk ćelija pri čemu 3-5 administratora
podržava 200 windows servera, isti broj zaposlenih (3-5) u help desku
podržava 1200 korisnika, a 2 DBA
podržava ukupno 30 MS SQL servera.
Veliki
vendori za hardver i softver daju okvirno svoje preporuke u vezi sa brojem
administratora u nekom okruženju, odnosno, brojem servera koje jedan
administrator može i treba da održava. U ovom smislu su najpoznatije i najšire
prihvaćene preporuke kompanije Microsoft koja preporučuje da jedan
administrator i jedan tehničar za prvi nivo podrške, odnosno za hardver,
održavaju i upravljaju sa do 50 servera u SMB okruženju. Dok se ovaj broj
značajno diže za serversku infrastrukturu u slučaju virtualizacije i prelaska
na cloud poslovanje gde se preporučuje da jedan administrator opslužuje do 100
servera.
Kako
sam se poslovima sistem administratora bavio preko 15 godina mogu da iznesem i
sopstvena iskustva. U periodu pre brzih internet veza 3 administratora
održavala su kompletnu kritičnu i nekritičnu infrastrukturu Republike Srbije
vezanu za budžetsko poslovanje, odnosno, budžetske korisnike. U to vreme radilo
se o skoro 600 Windows servera i oko 200 SQL servera. Nakon uvođenja brzih
internet veza i masovne mogućnosti daljinskog pristupa udaljenim serverima sada
isti posao obavlja dva administratora, tako da je prosek negde oko 350 servera
po administratoru, što se negde poklapa sa svetskim iskustvima. Naravno u
pitanju je privatna kompanija. Sa druge strane zahvaljujući dugogodišnjem
iskustvu i radu u ovoj oblasti poznati su mi i iskustveni podaci iz državnih
agencija i organizacija kojima je osnivač vlada ili lokalna samouprava. Ove
organizacije u proseku imaju 5-10 servera od kojih je polovina aplikativna, po
jedan ili dva SQL servera, dok su svi preostali serveri namenski posvećeni
softverskoj infrastrukturi (Excange, AD-DC, Firewall, DNS, DHCP, web/FTP i
slično) – navedene servere uvek održava dva do tri zaposlena administratora
koji u nekim slučajevima imaju i druga zaduženja ali u većini slučajeva administratori zaposleni u državnim
institucijama ili institucijama kojima je osnivač država nemaju dodatnih
poslovnih obaveza osim onih vezanih za održavanje ICT sistema i infrastrukture.
Ako sa
druge strane pogledamo preporuke koje pojedine kompanije daju za pojedine vrste
tehničkih poslova naziremo još disperzniju situaciju po pitanju efikasnog
korišćenja znanja i veština koje tehničko osoblje mora da poseduje i
eksploatiše u svom radu.
Tako,
ako se zahteva poznavanje i održavanje hardvera jedan administrator može da
podržava i upravlja hiljadama jedinica. Facebook i Google dobar su primer
ovakve prakse. U slučaju da administrator treba da bude spreman na istraživanje
problema u vezi sa operativnim sistemima i radom servera onda se ovaj broj
smanjuje na stotinu jedinica kojima jedan administrator može da upravlja (već u
zavisnosti da li se radi o fizičkoj ili virtualnoj infrastrukturi). Uvođenjem SQL ili neke slične Database
platforme ovaj broj smanjuje se na 50-100 instanci maksimalno. U slučaju da se
zahteva visoka dostupnost i oporavak podataka (HA/DR funkcionalnost) broj
servera koji održava jedan administrator dodatno se smanjuje na 10-50 SQL
instanci. A u slučaju da se uz sve navedeno traži i održavanje i upravljanje performansama
sistema onda je realno očekivati da dobar posao jedan administrator može da
obavi za 5 instanci SQL rešenja.
Ovim
problemom bavile su se i velike konslutantske i analitičarske kuće. Analitičar
konsultantske kuće Gartner, Errol Rasit, iznosi sledeće podatke: „Nepostoji
jedinstveni stav niti jednoznačni kriterijumi u ovoj oblasti. Izučavajući rad
ICT kompanije nalazili smo slučajeve kompanija koje su zapošljavale
administratore da održavaju samo 10 fizičkih servera ali i one koje su imale
administratore koji su održavali 500 virtualnih servera. Primetili smo da
velike kompanije praktikuju da jedan administrator opslužuje 15 fizičkih ili 75
virtualnih servera. Ali i one druge koje su upošljavale administratore da se
brinu o 50 fizičkih i 250 virtualnih servera. U perspektivi vidljivo je da se
usled prelaska na cloud okruženje ovaj broj povećava pa je moguće da ćemo
uskoro videti i slučajeve gde se jedan administrator brine o 500 do 600
virtualnih servera.“ I druge analitičke i konsultantske kuće sugerišu slične
informacije prema kojima se kod dominantnih internet vendora kao što su Google
ili Amazon ovaj racio kreće i do 10000:1 do malih SMB kompanija gde je prosek
30:1 za fizičke servere i otprilike 80:1 za virtualne mašine. Nenakav prosek
otprilke bi se mogao nazreti ugrubo oko 50:1 u slučaju privatnih i javnih
kompanija dok se u ustanovama organa vlasti bilo da je u pitanju lokalna
samouprava ili vlada ovaj broj smanjuje na otprilike 15-20:1. Naravno ove
procene ne uzimaju u obzir moguće projekte u ICT sektoru u koje su
administratori i inžinjeri po pravilu uključeni pa se u realnosti u zavisnosti
od veličine, obima i značaja projekta na kojem su angažovani ovaj broj smanjuje
sve do 10-15 servera u slučajevima da su u pitanju serveri na kojima se obavlja
intezivna razvojna aktivnost, odnosno, oko 25-35 servera ako je u pitanju samo
redovno održavanje. Naravno sve ove pretpostavke važe uz ogradu da se za ovaj i
ovakav nivo opterećenosti IT profesionalaca može postići samo ako oni kao
ispomoć imaju prvi i drugi nivo tehničke podrške koja se direktno bavi
održavanjem hardvera i osnovnih korisničkih zahteva. U ekonomiji obima uz jasnu
podelu obaveza i odgovornosti moguće je postići i operativno opterećenje
zaposlenih takvo da jedan administrator dnevno može da opsluži 10-15 servera,
ali uz odgovarajući pomoć za to predviđenih i posvećenih tehničara koji će
raditi na poslovima jednostavnijeg održavanja.
Jedan
od načina da se poveća produktivnost radne snage, pa i najstručnije radne snage
je automatizacija poslova i zadataka, koja je odavno postala mandatorna u ICT
sektoru. Automatizacija ide ruku pod ruku sa standardizacijom i konsolidacijom,
odnosno, u novije vreme sa virtualizacijom i premeštanjem poslovanja u cloud
okruženje. Sa druge strane važno je napomenuti da automatizacija poslova i
zadataka ima i svoju negativnu stranu jer administratori često neznaju šta i
zašto se nešto događa, te se problemi često rešavaju standardizovanim
procedurama koje ne moraju nužno da odgovaraju realnosti situacije (ovo
proizilazi iz činjenice da je tehnički problem moguće rešiti na više načina a
da je u mnogim scenarijima vreme rešavanja od presudnog značaja tako da se
problemi rešavaju metodama primene brutalne sile umesto logičkim metodama
zasnovanim na dubljoj analizi problema). Navedena operativna pravila mogu
prestavljati veliki bezbednosni propust pa je pri odlučivanju šta i do kojeg
nivoa potrebno automatizovati u radu administratora važno uzeti u obzir i
bezbednosnu procenu te proceniti sve rizike i benefite ovakvog rešavanja
problema.
Jeff
Rothschild, potpretcednik za tehnologiju u kompaniji Facebook izjavio je da
Facebook ima oko 230 inžinjera koji podržava oko 300 miliona korisnika ove
socijalne mreže iz čega se može zaključiti da svaki od zaposlenih inžinjera
podržava preko milion korisnika. Ako se uzme u obzir procena da kompanija ima
oko 30000 servera proizilazi da svaki inžinjer, odnosno administrator u proseku
upravlja i održava sa 130 servera.
Očigledno
je da ni danas ne postoji jasn odgovor na ovo pitanje ali i da postoji izražen
trend prelaska na cloud okruženje koji pokreće ICT industriju u pravcu daljeg
povećanja efikasnosti i autmatizacije pa se može očekivati da broj servera koji
održava jedan administrator raste, te da se sa druge strane broj administratora
značajno smanjuje posebno u okviru on premise okruženja. Pritisak na povećanje
efikasnosti će u ovom smislu rasti u budućnosti dok se istovremeno može
očekivati pad broja administratora koji su direktno zaposleni na poslovima
instalacije, održavanja i upravljanja serverima, tako i navedene preporuke i
najbolje prakse treba smatrati samo privremenim jer će budućnost već promeniti
navedene odnose, ali navedeni podaci mogu poslužiti svim projekt menadžerima i
IT menadžerima za donošenje odluka o broju zaposlenih ili neophodnog kadra da
bi se neki zadaci odnosno projekti mogli sprovesti u za to predviđeno vreme uz
maksimalnu efikasnost na nači da se kvalitetna i visokostručna radna snaga ne
izrabljuje i ne dovodi u situaciju da, usled preopterećenja zahtevima koji
dolaze od menadžementa koji ne razume njihovo poslovanje i uslove rada, napušta
organizacije u kojima je zaposlena, a kojima je upravo takva radna snaga
kritčni resurs neophodan za adekvatno i efikasno poslovanje.
Нема коментара:
Постави коментар